Już w 1939 roku, w zakładach Kruppa powstał pomysł i ruszyły pierwsze prace nad armatą przeciwpancerną kalibru 75 mm. Niemniej jednak na tym etapie zaawansowania proni pancernej, działo o kalibrze 75 mm było planowane nieco na wyrost.
Projekt wrócił do łask w 1941 roku, kiedy na polach bitew pojawiły się czołgi T34, a grubość i nachylenie ich pancerzy, wymogło prace nad bronią przeciwpancerną wiekszego kalibru.
Odtąd na wszystkie pola bitew drugiej wojny światowej, trafiło niemal 25.000 sztuk 75-milimetrowego Panzerabwehrkanone 40 - PAK-40.
Obsługa PAK-40 na przedpolach Wrocławia - jedno ze słynniejszych zdjęć dokumentujących walki o Festung Breslau.
Po siedemdziesięciu latach, części jednego z owych 25.000 dział, trafiły do naszej grupy. Odtąd planujemy zasilenie pokazów rekonstrukcyjnych działem PAK-40, do którego usilnie gromadzimy pozostałe, brakujące cześci i pilnie pracujemy nad jego renowacją.
PAK-40 ze zbiorów Borden Military Museum.
Jednocześnie apelujemy do każdego, kto posiada cześci, lub może wspomóc nas w każdy inny sposób. Takie osoby prosimy o kontakt.
Poniżej prezentujemy zdjęcia elementów armaty i bieżący postęp prac nad jej renowacją.
Prawa osłona.
Lewa osłona.
Osłony i lemiesze.
Lemiesze.
Elementy kołyski i osłony oporopowrotnika.
Mocno skorodowane wahacze wraz z półosiami...
...posłużyły za wzór do wykonania nowych...
...które po pomalowaniu zostały zamocowane do wózka.
Koła, jeszcze przed czyszczeniem i malowaniem.
Sporo częsci już wypiaskowanych i pomalowanych.
Obręcze kół z gumowymi nakładkami. W tle widać lemiesze.
"Szprychy" oraz lemiesze.
Nie może braknąć takich detali jak np. szyny klapek osłaniających okular na pancerzu.
Element łoża po piaskowaniu...
...i dospawaniu brakujących elementów, które uległy korozji.
Skorodowane ślizgi i zębatka, po której obraca się łoże z lufą w poziomie...
...oszlifowana i ponownie przetoczona...
...oraz miejsce w którym będzie mocowana. Widać też nowe ślizgi.
Dużo różności czeka jeszcze na zamontowanie...
Zamontowanie zębatki, ślizgów i pomalowanie podkładem.
Nakrętki na piasty kół.
Złożona podstawa - zamontowane "podłużnice" trzymające pancerze oraz wahacze z półosiami.
Jeszcze raz podstawa + lemiesze.
Osłony piast też już zamontowane.
Płyta pancerza z zamontowanymi szynami osłony optyki.
Śruby, nakrętki koronowe i inne, specjalnie dorabiane elementy.
Zbliżenie na detale.
Dorobione od podstaw uchwyty drążków skrętnych.
Oś.
Podstawa + oś.
Nakrętki koronowe...
...już zanitowane.
Nadal sporo spawania...
...walki z korozją...
...i malowania.
Uchwyty lemieszy dorobione od podstaw...
...już osadzone.
Tak samo jak i łożyska.
W pełni odrestaurowana i sprawna - prawa strona zawieszenia.
Kompletny stojak - wypiaskowany, na nowo pospawany i gotowy do malowania.
Suwadło - dość mocno skorodowane...
...po wypaskowaniu.
Widok ogólny...
...już po malowaniu.
Płyty pancerza już zamontowane!
Zamontowane zasuwki celownika.
Widok od zewnątrz.
Karbowana regulacja otwarcia zasuwek.
Podstawa już pomalowana "na gotowo".
Stojak również.
Suwadło - pomalowane i uzbrojone w świeżo dotoczone zębatki.
Widok ogólny na suwadło.
Odrestaurowany element zawieszenia.
Oosłona, pomalowana, gotowa do ponownego uzbrojenia w akcesoria.
Podkład - przygotowanie do malowania. Na pierwszym planie hamulce...
...które niebawem umieszczone zostaną w oczyszczonych i wyszlifowanych bębnach.
Element podstawy.
Kompletne, pomalowane koła.
...dalsze zdjęcia wkrótce!
powrót